mia anderberg

jobb jobb jobb


I nummer 3 kommer mitt första modejobb för Yourlife att vara med. Sitter i dessa dagar och planerar allt. Ni kommer att få följa mig i det arbetet och om några veckor på fotograferingen.

Just nu har jag två fina jobb ute. Ett i Plaza Kvinna och ett i Mama.

När jag ska göra ett modejobb kommer jag oftast med förslag på teman. Till Plaza Kvinna kände jag mig oerhört intresserad av Romernas situation i Europa och kände att jag ville kolla närmare på dem och deras kultur. Dessutom var catwalken fylld av böljande blommiga tyger och volanger. Redaktionen gillade mitt tema och jag och fotograf Nils Odier började en resa i romernas kultur. Bl.a besökte vi Romska Föreningen i Malmö och tittade på ”Gadjo Dilo” och ”Zigenarnas tid”.

Jag minns med så mycket kärlek min barndoms besök på Hörby Marknad. Där fanns en romsk kvinna som spådde i handen och i en kula. Hon hade så vackra kläder tyckte jag. Varje år stod hon med sin husvagn på samma hörn nere vid tivolit. Jag drog i mormors hand för att snabbt komma dit. Med skräckblandad förtjusning, för min mormor, född 1910, varnade mig för att bli indragen och få se min egen död i spåkulan. Jag är säker på att Singoalla (som hon hette på sin handmålade skylt) är en av anledningarna till att jag är den jag är och att jag jobbar med det jag gör. Hennes rosa klänning med volanger och turkosa och röda vallmor låter min fantasi flöda och inspirerar mig än i dag. Det var inte min egen död jag såg utan min framtid.

Här är lite ”behind the scene ”bilder från vår fotografering ute på Skurupslätten. Fotograf är Nils Odier och hår och make up Helen Borg modeller är Maria Heloisa från 2pm och Molle och Frans från Sweden Models

Fotograf Nils Odier kollar läget

Fotograf Nils Odier kollar läget

Hår och make up Helen Borg kollar på modell Maria Heloisas naglar

Hår och make up Helen Borg kollar på modell Maria Heloisas naglar

Modeller Maria Heloisa och Molle hjälps åt att hålla upp för tunga örhängen

Modeller Maria Heloisa och Molle hjälps åt att hålla upp för tunga örhängen

Tältet hyrde vi hos Friluftsfrämjandet. Matchar fint till stövlarna från Ralph Lauren som blir dina för 72 000 kr.

Tältet hyrde vi hos Friluftsfrämjandet. Matchar fint till stövlarna från Ralph Lauren som blir dina för 72 000 kr.

Kommentera

