mia anderberg

Visningsdax

Nu har det börjat! Fashion Week by Berns.

Det är alltid svårt att hinna med alla visningar. Man får liksom i så fall sätta hela livet på ”hold” några dagar. Så tyvärr fick jag missa både Filippa K och Ida Sjöstedt som jag alltid brukar jubla till. Hon får mig att minnas varför jag började med mode. Alla vackra tyllklänningar tillkallar mina innersta tidigaste Barbie och prinsessdrömmar.

Glassbakelser hos Ida Sjöstedt

Min första visning blev i stället Nakkna. En inspirerande, snygg kollektion. I bland kan Nakkna bli för mycket tygsjok enligt mig men denna säsong är tygen i djupaste svart siden som böljar fram helt fantastiskt. Vackra klänningar med vackra detaljer i skrädderiet. Skrynkliga kostymer både till kille och tjej. Svallande svart sidenchiffong gjorde mig lycklig och det hela svarta havet avslutades faktiskt med en vit klänning. Nakknas stil tilltalar min gamla syntarsida och synth/tecnon som vrålade ut till modellernas framfart går rakt in i mitt för alltid syntarhjärta.

Back stage bild från stylist Tekla som stylat Nakknavisningen.

Sen sprang vi vidare till Ann-Sofie Back. Jag gillar Ann-Sofie Backs intressanta och ibland överraskande skärningar men denna gång kändes det halvspännande. Modellerna hade ett ”utstreckat” läppstift i olika blå, rosa, lila och turkos. Hmmm…. Jag tror att det skulle se ut som att de blivit kyssta eller snarare ”råhånglade”. Men det såg mest well… så där ut…

Vidare ut till Liljewalchs för att kolla in Whyred. En mycket fin visning. Tror att även Roland Hjort, designer på Whyred, blivit förälskad i sekreterarna i Mad Men. Många snygga klänningar, byxor och blusar. Whyred är väldigt duktiga på fint skrädderi. Färgerna, brunt, grönt blandades med en rosa som förmodligen uppfanns på 60 talet. Djup chockrosa. Läpparna var målade i samma samt vissa modeller i en rosa corall. Heltäckande färg på läpparna. Plisserade kjolar. Långa….

Tillbaka till Berns för att se Carin Wester. En jättesnygg visning med många fina plagg och vackra färger. Djup aprikos orange blandat med bla. blått. Vackra enkla klänningar med överraskande detaljer på ryggar.

Sen blev det stopp i modehjärnan och jag begav mig hem till familjen, verkligheten och det som verkligen betyder något.

Kommentera

